Czym jest mechatronika w automatycznych skrzyniach biegów i za co odpowiada ?

Jest to urządzenie elektroniczne składające się z bloku pamięci, czujników, które odbierają sygnał wejściowy i zbierają wszystkie istotne informacje o działaniu silnika oraz sprzęgła i serwomechanizmów wysyłających sygnał wyjściowy. Mechatronika pełni funkcję kontroli zmiany biegów, odczytuje parametry silnika, moment obrotowy i wysyła sygnały przez serwomechanizmy do zespołu sprzęgła. Na bazie odczytów z kilkunastu czujników moduł steruje widełkami służącymi do wyboru przełożeń i ciśnieniem oleju w zespole sprzęgieł. Ma swój własny układ hydrauliczny, bo załączanie biegów odbywa się przez sterowanie ciśnieniem płynu Istnieje wiele generacji mechatroniki, które różnią się od siebie. Dla każdego typu i generacji mechatroniki istnieje wiele wersji oprogramowania zaprojektowanego dla różnych silników i różnych przełożeń skrzyni biegów. W niektórych przypadkach mechatronika tego samego typu może zostać przeprogramowana do instalacji w różnych samochodach.

Objawy wadliwej pracy mechatroniki

Głównym objawem awarii mechatroniki jest szarpanie podczas przyspieszania, nie podczas zmiany biegów, ale podczas przyspieszania. Jeśli masz taką sytuację, to 99% problem tkwi w wadliwej pracy mechatroniki.

Diagnostyka komputerowa często wskazuje na uszkodzenie lub nie prawidłowe działanie danego zaworu choć w praktyce zazwyczaj przyczna tego typu błędów jest inna i sama wymiana zaworu nie rozwiąże problemu i błąd bedzie występował nadal.

Uszkodzenia jednostki mechatroniki najczęstsze problemy:

  • pęknięcie bloku hydraulicznego w efekcie czego mechatronika nie trzyma ciśnienia co można sprawdzić podczas diagnostyki komputerowej a silnik pompy pracuje cały czas - prawidłowe ciśnienie to 40-60 bar,
  • przepalenie się komputera sterującego mechatroniką,
  • uszkodzenia bloku zaworów,
  • zatarcie się pompy oleju,
  • spalenie się silnika pompy oleju,
  • uszkodzenia czujników,
  • przepalenie się bezpiecznika głównego pod maską samochodu.